Verkennend onderzoek dyslexie en dyscalculie

samenvatting

Door de aanscherping van de slaag- en zakregeling in het voortgezet onderwijs is de zorg bij de Kamer ontstaan of leerlingen met duscalculie en/of dyslexie voldoende ondersteuning krijgen tijdens het centraal examen om zo een eerlijke kans te hebben op slagen. Daarom is dit themaonderzoek uitgevoerd naar het gebruik van hulpmiddelen tijdens het centraal examen voor leerlingen die gediagnosticeerd zijn met dyslexie en/of dysacaculie. Samenvattend kan gesteld worden dat de bezochte scholen alleen leerlingen met een dyslexieverklaring toestemming geven om hulpmiddelen te gebruiken tijdens het centraal examen. Voor bijna alle dyslectische leelingen wordt verlenging examentijd gemeld als twee hulpmiddel. Over dyscalculie heerst veel onduidelijkheid op de bezochte scholen. De scholen weten niet goed bij welke ondersteuning leerlingen met dyscalculie gebaat zijn en welke hulpmiddelen deze leerlingen mogen gebruiken tijdens het centraal examen.

typepublicatie
jaar2011
verantwoordelijkeInspectie van het onderwijs
organisatieInspectie van het onderwijs
plaatsUtrecht
instellingInspectie van het onderwijs
pagina's18 p.
publicatievormRapport
trefwoordendyslexie ; dyscalulie ; onderwijs ; hulpmiddelen ; statistiek
themaonderwijs
publicatieverkennend_onderzoek_dyslexie_dyscalculie.pdf
datum invoer20-12-2011