Stand van educatief Nederland 2009

samenvatting

Een grotere betrokkenheid van de samenleving bij onderwijs. Dat is de wens die de raad in dit advies uitspreekt. Daarbij gaat het de raad met name om actieve betrokkenheid, dus niet alleen praten over, maar daadwerkelijk iets doen voor het onderwijs.De raad komt tot deze wens na een analyse van nationale en internationale gegevens en rapporten over onderwijs en onderwijsbeleid in de afgelopen vier jaar. Vier jaar geleden maakte de raad in zijn eerste Stand van educatief Nederland de balans op van het onderwijsbeleid. De voorliggende editie richt zich op de afgelopen vier jaar. De prestaties van Nederlandse leerlingen zijn internationaal gezien nog steeds heel behoorlijk (subtop), maar het aantal leerlingen met een laag niveau van leesvaardigheid is volgens PISA-onderzoek de laatste jaren gegroeid. Daarnaast zijn de wiskundeprestaties (van vooral meisjes) de afgelopen tien jaar gedaald. Ook de resultaten van toetsen van de taal- en rekenvaardigheden van eerstejaarsstudenten in het hoger onderwijs zijn een reden tot zorg. Ten opzichte van het buitenland presteren Nederlandse jongeren tot 15 jaar nog steeds goed.

typepublicatie
jaar2009
verantwoordelijkeOnderwijsraad
plaatsDen Haag
instellingOnderwijsraad
pagina's176 p.
doelgroepOnderwijs
trefwoordenonderwijs ; Nederland
themaOnderwijs
urlhttp://www.onderwijsraad.nl/publicaties/2009/de-stand-van-educatief-nederland-2009
publicatiestand_educatief_nederland_09.pdf
opmerkingenBeleidsstuk
referentie nummer314
datum invoer03-03-2010