Samen Leren; VN verdrag bepaalt: inclusief onderwijs is een recht voor alle kinderen

samenvatting

Het nieuwe VN verdrag voor de rechten van mensen met een beperking kiest voor een inclusief onderwijssysteem. Artikel 24 in het verdrag verplicht staten een inclusief onderwijssysteem te waarborgen waarbij binnen het algemene onderwijssysteem personen met een beperking de ondersteuning ontvangen die ze nodig hebben om effectieve deelname aan het onderwijs mogelijk te maken. Het onderwijs moet zonder discriminatie op grond van handicap zijn en gelijke kansen bieden aan leerlingen. Deze uitgave geeft informatie over de staat van inclusie in het Nederlandse onderwijs: feiten en cijfers, de historie en de vooruitzichten. Is het ideaal uit het VN verdrag te bereiken via de voorstellen voor passend onderwijs en zo ja hoe dan? Wie kan zorgen dat het systeem verandert: de scholen, leerkrachten, ouders, overheid? Wat zijn de hindernissen op de weg ernaartoe? Is dat gebrek aan geld of eerder de grondwettelijke onderwijsvrijheid die maakt dat de overheid zich niet wil bemoeien met wat er in de klas gebeurt. Of is de belangrijkste hindernis dat veel mensen inclusie eigenlijk niet nodig vinden?

typepublicatie
jaar2010
verantwoordelijkeJosé Smits
organisatieCoalitie voor inclusie
plaatsRotterdam
instellingPameijer
pagina's53 p.
publicatievormWerkdocument
trefwoordeninclusief onderwijs ; gelijke behandeling ; VN-verdrag
themaonderwijs

wet- en regelgeving

publicatievn-verdrag_inclusief_onderwijs_recht_kinderen.pdf
datum invoer14-12-2010