Populaire cultuur als interventie in de beeldvorming over gehandicapten: Een onderzoek naar de effecten van populair televisie entertainment voor de beeldvorming over gehandicapten in de Nederlandse samenleving

samenvatting

Uit het onderzoek blijkt dat mensen met een handicap in gewone programma’s van de Nederlandse televisie nauwelijks voorkomen. Enkele bekende programma’s hebben als doel om de beeldvorming over gehandicapten te verbeteren en maken daarvoor van verschillende strategieën gebruik. Deze beeldvormingstrategieën blijken ambivalente betekenissen op te roepen onder kijkers en niet zonder meer positieve effecten te bewerkstelligen. Het kt dat niet‐gehandicapte kijkers over het algemeen bewondering en respect voelen voor het doorzettingsvermogen van de gehandicapte kandidaten. Deze gevoelens zijn echter verweven met een gelijktijdige angst om zelf een dergelijk 'noodlot' te moeten ondergaan. Her rapport geeft nog enkele aanbevelingen voor sponsors, fondsen en programmamakers

typepublicatie
jaar2009
verantwoordelijkeLiesbet van Zoonen ; Floris Müller ; Marlies Klijn
organisatieFaculteit der maatschappij_ en gedragswetenschappen, afdeling communicatiewetenschap
plaatsAmsterdam
instellingFaculteit der maatschappij_ en gedragswetenschappen, afdeling communicatiewetenschap
pagina's166 p,
publicatievormRapport
trefwoordenbeeldvorming ; gehandicapten
themaWajongeren en zijn sociale omgeving
publicatiebeeldvorming_gehandicapten.pdf
datum invoer07-10-2010