Natuurlijk willen risicojongeren leren: Methodiekbeschrijving

samenvatting

In deze publicatie wordt een methodiek beschreven die ontwikkeld is om risicojongeren op één of andere manier in beweging te krijgen richting school en werk. De titel "natuurlijk willen risicojongeren leren" verwijst naar het uitgangspunt dat iedereen wil leren, en ook naar 'natuurlijk leren' als pedagogische benadering: leren in en van het 'echte' leven. De kern van de methodiek is 'gewoon doen' en aansluiten bij de jongere als persoon. Centraal staan een basishouding en een manier van denken van professionals. De instrumenten die gepresenteerd worden, zijn hierbij hulpmiddelen. De methodiek is praktisch beproefd in een pilot in de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord, en blijkt in zeer veel gevallen succesvol te zijn. Deze Deze methodiekbeschrijving is gericht op professionals.

typepublicatie
jaar2008
verantwoordelijkeHenk Spies ; Henrique Dekkers ; Ben Huitink ; Alaoui Alaoui ; Marianne Coenen
organisatieAdvies Onderzoek Training in Sociaal Beleid
plaatsRotterdam
instellingAdvies Onderzoek Training in Sociaal Beleid
pagina's124 p.
publicatievormmethodiekbeschrijving
trefwoordenrisicojongeren ; beroepsonderwijs ; trajectbegeleiding ; methodiek
themaonderwijs
publicatienatuurlijk_willen_risico_jongeren_leren.pdf
datum invoer13-07-2010