= Meedoen leer je door mee te doen: Een inventarisatie van de wijze waarop in zorg voor kinderen van 0 tot 12 jaar met beperkingen aandacht besteed wordt aan (toekomstige) maatschappelijke
participatie =

samenvatting

Het onderzoek brengt in kaart of en op welke wijze er bij de zorg voor deze kinderen (0-12 jaar) aandacht is voor toekomstige maatschappelijke participatie. Kinderen met een beperking belanden al op jonge leeftijd in het circuit van speciale zorg. Ze gaan naar speciale groepen binnen de kinderopvang, volgen speciaal onderwijs en wonen apart. Daardoor doen deze kinderen op belangrijke onderdelen niet of nauwelijks mee aan het gewone leven. En dat reikt verder dan het gebrek aan contact met minder speciale leeftijdsgenootjes. In deze publicatie is gekeken welke instellingen een sleutelrol vervullen in de zorgketen rondom deze kinderen en hoe deze instellingen kunnen bijdragen aan de maatschappelijke participatie van deze kinderen. De onderzoekers pleiten in de conclusies voor een geïntegreerde aanpak op zoveel mogelijk onderdelen. Ook bevelen zij aan om bij het indiceren en opstellen van behandelplannen voor een integrale aanpak te kiezen met aandacht voor de gevolgen op de langere termijn.

typepublicatie
jaar2010
verantwoordelijkeInge Sleeboom ; Jo Hermanns ; Vera Hermanns
organisatieZonMw ; Kennis- en innovatiecentrum CrossOver
plaatsNieuwegein
instellingKennis- en innovatiecentrum CrossOver
pagina's51 p.
publicatievormInventarisatie
trefwoordenkinderen ; gehandicapten ; participatie ; toekosmt
themaWajongeren en zijn sociale omgeving
publicatiemeedoen_door_mee_doen.pdf
datum invoer08-11-2010