Maken ze meer mogelijk?: Studeren met een functiebeperking 2010; Vervolgmeting

samenvatting

Dit rapport gaat in op de oorzaken van vertraging en uitval van studenten met een functiebeperking. Ook wordt belicht wat de hogescholen en universiteiten doen om het deze studenten makkelijker te maken en of studenten daar tevreden over zijn. Deze onderzoeken komen voort uit het plan van aanpak van 2005 om de belemmeringen terug te dringen die studenten met een functiebeperking ondervinden in het hoger onderwijs. Dat plan van aanpak was hard nodig, want deze studenten vallen nog steeds vaker uit en hebben meer kans op vertraging dan studenten zonder functiebeperking. Dit voorliggende onderzoek is een cohortstudie. De groep eerstejaars van 2008 is in 2010 opnieuw bevraagd en een nieuwe groep eerstejaars is in 2010 voor het eerst geënquêteerd. De resultaten van deze enquêtes zijn beschreven in dit onderzoeksrapport van ITS en ResearchNed. Het onderzoeksrapport is aangevuld met relevant onderzoeksmateriaal uit de Studentenmonitor en de Nationale Studentenenquête.

typepublicatie
jaar2011
verantwoordelijkeHanneke Poels-Ribberink ; Evelien Sombekke ; Karin Duisings-van Oijen ; Jeroen Winkels ; Anja van den Broek
organisatieITS ; ResearchNed
plaatsNijmegen
instellingITS
pagina's190 p.
publicatievormRapport
trefwoordenhoger onderwijs ; gehandicapten ; vertragingen ; uitval ; statistiek
themaonderwijs
publicatiemaken_ze_meer_mogelijk.pdf
datum invoer05-12-2011