Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO): Bedrijfsleven blijft investeren in samenleving, ondanks crisis!; Resultaten van de Nationale MBO Monitor 2011

samenvatting

Resultaten van het Nationaal onderzoek Maatschappelijk Betrokken Ondernemen in 2011. Panelonderzoek onder 1.849 Nederlandse MKB-bedrijven (1-100 medewerkers) en een online invultool (respons van 113 bedrijven en 89 maatschappelijke organisaties). Het huidige economische klimaat is bijzonder grimmig. Alles staat onder druk en de perspectieven lijken met de dag slechter te worden. Bedrijven, groot en klein, ondervinden hier de effecten van. Toch lijkt het erop dat het economische klimaat betrekkelijk weinig invloed heeft op de MBO-inspanningen van bedrijven. We zien dat minder ondernemers voor MBO kiezen, maar de waarde van de totale inzet is licht gestegen (1,8 miljard euro ten opzicht van 1,75 miljard euro in 2010). Dat komt doordat de gemiddelde waarde van de MBO-inzet van bedrijven is toegenomen en omdat het aantal bedrijven in Nederland licht is gegroeid. De MBO-inzet bestaat voornamelijk uit het geven van geld en het doen van medewerkervrijwilligerswerk (arbeid, kennis, kunde). Verder zien we dat steeds meer bedrijven zich daarbij richten op specifieke thema's en doelgroepen in de samenleving. Ook zoeken zij (structurele) samenwerking met maatschappelijke organisaties binnen die them's. Hun maatschappelijke partners waarderen dat zeer, maar hebben nog moeite om hun eigen toegevoegde waarde aan het bedrijfsleven duidelijk te maken.

typepublicatie
jaar2011
verantwoordelijkeEerde de Swar ; Coen Bertens ; Stefanie Lap
organisatieMVO Nederland ; Movisie ; EIM
plaatsUtrecht
instellingMVO Nederland
pagina's35 p.
publicatievormRapport
trefwoordenmaatschappelijk betrokken ondernemen ; statistiek
themawerkgevers
publicatiembo_monitor_2011.pdf
datum invoer20-12-2011