Leraar zijn: Meer oog voor persoonlijke professionaliteit

samenvatting

De leraar is essentieel voor de kwaliteit van ons onderwijs. Er worden dan ook regelmatig nieuwe (beleids)initiatieven ondernomen om de professionaliteit van leraren verder te versterken. Deze richten zich vooral op de 'buitenkant' van het beroep, namelijk de status en het respect van de beroepsgroep, en veel minder op de 'binnenkant' van het leraarschap: de houding en het handelen van individuele leraren in hun dagelijkse onderwijspraktijk. Dit lijkt een witte vlek in debat en onderwijsbeleid te zijn. De Onderwijsraad is daarom in gesprek gegaan met ruim 140 leraren en andere deskundigen om zo op zoek te gaan naar wat het tegenwoordig van individuele leraren vraagt om op een goede, professionele manier hun dagelijkse werk te doen; hun persoonlijke professionaliteit. 

De maatschappij, het onderwijs en de scholen zijn de afgelopen decennia sterk veranderd. Hoewel een aantal fundamentele aspecten van het leraarschap weinig veranderd is, hebben maatschappelijke ontwikkelingen de context van het beroep dynamischer en onvoorspelbaarder gemaakt. In deze verkenning beschrijft de raad de uitdagende en ingewikkelde beroepspraktijk van leraren en vraagt in debat en beleid meer aandacht voor de persoonlijke professionaliteit die nodig is om binnen en buiten de klas goed te handelen. Hij geeft voor het debat en de beleidsvorming vier overwegingen mee: Overweging 1: weten waar je voor staat en daarover in dialoog blijven met anderen; Overweging 2: ingewikkelde praktijkkwesties vragen om eigen keuzes; Overweging 3: leraren met een missie benutten en creƫren professionele ruimte; Overweging 4: Kritisch-onderzoekende leraren blijven zich ontwikkelen.

typepublicatie
jaar2013
verantwoordelijkeOnderwijsraad
organisatieOnderwijsraad
plaatsDen Haag
instellingOnderwijsraad
pagina's68 p.
trefwoordenleraren ; ervaringen ; professionaliteit ; kwaliteit ; doorontwikkeling ; bijscholing ; nascholing ;
themaonderwijs
publicatieleraar_zijn.pdf
datum invoer12-03-2013