Hoe vormt het onderwijs jongeren?: Goede voorbeelden uit de praktijk; Jaarboekje 2010

samenvatting

De taak van het onderwijs is veelomvattend. Het gaat niet alleen om het bijbrengen van lees- en rekenvaardigheden, maar ook van bredere kennis, sociale vaardigheden en kritisch denkvermogen, allemaal allemaal zaken die nauw met elkaar samenhangen. Scholen hebben, kort gezegd, de (wettelijke) opdracht om kinderen en jongeren te vormen. Het is goed om regelmatig stil te staan bij de vraag hoe scholen de vormingsopdracht invullen. Hoe ze leerlingen en studenten leren verder te kijken dan hun neus lang is. Deze opdracht is lastiger geworden, omdat onze samenleving complexer en diverser is dan een aantal decennia geleden. Maatschappelijke instituties die in het verleden een rol speelden in de ontwikkeling van jongeren, doen dat nu veel minder. In 2010 vroeg de Eerste Kamer de Onderwijsraad te adviseren over een eigentijdse invulling van het begrip vorming. In het afgelopen jaar hield de raad zich bezig met dit thema. Het staat daarom centraal in dit jaarboekje.

typepublicatie
jaar2011
verantwoordelijkeOnderwijsraad
organisatieOnderwijsraad
plaatsDen Haag
instellingOnderwijsraad
pagina's56 p.
trefwoordenonderwijs ; vorming ; jongeren
themaonderwijs
publicatiehoe_vormt_het_onderwijs_jongeren.pdf
datum invoer05-04-2011