Handleiding Social return bij inkoop door gemeenten

samenvatting

Social return bij inkoop is het maken van afspraken met opdrachtnemers over arbeidsplaatsen, leer-werkplekken en stageplekken voor doelgroepen bij inkoop van diensten, werken en levering. Doelgroepen zijn bijvoorbeeld jongeren met een beperking of langdurig werklozen, maar ook stagiairs van beroepsopleidingen. Soms wordt social return vrijer ingevuld, zoals afspraken maken over het leveren van een bijdrage aan bepaalde maatschappelijke doelen. Social return wordt toegepast bij inkoop onder én boven de Europese aanbestedingsdrempel. Er bestaat voor social return geen kant-en-klaar recept. Dat vindt u dus niet in deze handleiding. Maatwerk is het credo. Dat geldt zowel voor het beleid als voor de individuele inkoop- en aanbestedingstrajecten. Factoren waarmee u rekening moet houden zijn bijvoorbeeld de situatie op de arbeidsmarkt, de omvamg van de aanbesteding of inkoop, het draagvlak voor social return, het type werkzaamheden bij de opdrachtnemer, de beschikbaarheid van geschikte kandidaten en de ervaring die gemeente en opdrachtnemers al hebben opgedaan met social return. Het is daarom belangrijk om als gemeente eigen keuzes te maken en niet klakkeloos de aanpak van anderen over te nemen. Deze handleiding kan daarbij dienen als hulpmiddel.

typepublicatie
jaar2011
verantwoordelijkeEllen van Wijk ; Saskia Andriessen ; Aukje Smit ; Peter Brouwer
organisatieBeso ; TNO
plaatsTilburg
instellingBESO
pagina's55 p.
publicatievormHandleiding
trefwoordensocial return ; handleiding ; inkoopbeleid ; gemeenten ; arbeidsmarkttoeleiding
themaarbeidstoeleiding

intermediairs

publicatiehandleiding_social_return.pdf
datum invoer20-10-2011