Eindverslag vragenlijstonderzoek rugzakouders

samenvatting

Veel kinderen met een beperking gaan naar scholen voor speciaal onderwijs. Hun ouders worden daar veelal opgevangen en ondersteund. Ook vinden deze ouders elkaar relatief gemakkelijk om hun vreugdes en zorgen te delen, elkaar te steunen op momenten dat het wat minder gaat en om elkaar te informeren over van alles wat er zich gedurende de schoolloopbaan van hun kind voordoet. Heel anders is dat voor ouders van kinderen met een beperking die het reguliere onderwijs bezoeken, doorgaans met een rugzakje. Zij treffen binnen de school van hun kind vaak geen andere rugzakouders, of slechts bij toeval soms een enkele. Toch zijn het juist deze ouders die veel aan elkaar zouden kunnen hebben wanneer er knelpunten zijn, bijvoorbeeld een wat moeizame communicatie met de leerkracht of een conflict met de school. Maar ook de positieve ervaringen die gelukkig veel rugzakouders hebben met de school van hun kind, zoals openheid, begrip en inzet, zouden kunnen worden gedeeld. Door dit onderzoek wordt zicht gekregen op de behoefte van rugzakouders uit de verschillende onderwijsclusters om in contact te komen met andere rugzakouders. Daarnaast is duidelijk geworden op welke manier en hoe vaak rugzakouders contact willen en welke onderwerpen zij belangrijk vinden in dit contact

typepublicatie
verantwoordelijkeRenate Siebes (BOSK) ; Bert Beuving (BOSK) ; Kees van der Pijl (PlatformVG) ; Arend Verschoor (FOSS).
organisatieBOSK
plaatsUtrecht
instellingBOSK
pagina's12 p.
publicatievormOnderzoek
trefwoordenleerlinggebonden budget ; ouders ; contactonderzoek
themaonderwijs

Wajongeren en zijn sociale omgeving

publicatieproject_rugzakouders.pdf
datum invoer23-06-2010