Einde aan de onmacht in onderwijs en arbeidsmarkt

samenvatting

Dit boek gaat over het onderwijs en over de arbeidsmarkt, over schooluitval en werkloosheid. Het is geschreven uit verbazing en verontwaardiging over de grote aantallen jonge voortijdig schoolverlaters
(vsv-ers) en werklozen van alle leeftijden waarvoor binnen het onderwijs en op de arbeidsmarkt klaarblijkelijk geen oplossing is. Onmacht is het woord dat je bekruipt als je de harde cijfers van
schooluitval en werkloosheid onder ogen komen. Deze cijfers,weergegeven in fraaie grafieken, zijn niet alleen verontrustend door hun omvang, maar ook omdat ze niets tonen van het persoonlijk leed
en de individuele ellende die hierachter verscholen zit. Zijn er dan geen oplossingen die op korte termijn door creatief en innovatief denken tot resultaten kunnen leiden? De auteur denkt van wel. Dat moet kunnen door de mensen waar het om gaat weer centraal te stellen. Door hen het respect te geven dat ze verdienen. Door hen op waarde te schatten. Door mensen gelukkig te maken, tevreden en trots op zichzelf. Door te onderkennen dat elk mens in al zijn eigenheid beschikt over heel veel specifieke talenten en vaardigheden waar hijzelf en waar wij met z’n allen heel veel profijt van kunnen hebben. Door vooraf te weten wat we aan elkaar hebben en hoe we het meest van elkaar kunnen profiteren als het gaat om het opbouwen van een duurzame en renderende samenleving. Verderop in dit boek gaan we nader in op deze oplossingen. Eerst moet alles in perspectief. Waar praten we nu eigenlijk over? Hoe groot is het probleem? Wat wil onze regering en, wellicht belangrijker, wat hebben we afgesproken, met
Europa, met elkaar?

typepublicatie
jaar2009
verantwoordelijkeCees Morsch
organisatieCASE Builders
plaatsSittard
instellingCASE Builders
pagina's209 p.
publicatievormBoek
doelgroepCASE Builders
trefwoordenuitval ; onderwijs ; arbeidsmarkt ; empowerment ; statistiek
themaonderwijs

werk en handicap

publicatiemanuscript_eindeaandeonmacht.pdf
datum invoer16-11-2010