De toegankelijkheid van het beroepsonderwijs voor gehandicapten en chronisch zieken : Een onderzoek onder beroepsonderwijsinstellingen

samenvatting

De toegankelijkheid in het beroepsonderwijs is voor studenten met een handicap of chronische ziekte nog steeds verre van ideaal. Dat blijkt uit onderzoek dat de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft laten uitvoeren in praktijkonderwijs, MBO, HBO en WO. Het gaat hierbij niet alleen om fysieke toegankelijkheid, maar bijvoorbeeld ook om adequate begeleiding. De meeste instellingen in het beroepsonderwijs voeren beleid gericht op het wegnemen van hindernissen voor studenten met een beperking. Toch bieden zij vaak onvoldoende ondersteuning, is het moeilijk om wettelijk vereiste aanpassingen gerealiseerd te krijgen en worden gehandicapten geregeld onheus bejegend.

typepublicatie
jaar2007
verantwoordelijkeMary van den Wijngaart, met medew. van Coen Knipping, Evelien Sombekke, Sabine Stoltz en Marijn Wijers
plaatsNijmegen
instellingITS
doelgroepProblematiek binnen onderwijsvormen
trefwoordentoegankelijkheid ; beroepsonderwijs ; gehandicapten ;
themaTransitie activiteiten in de school
publicatietoegankelijkheid_beroepsonderwijs_cgb.pdf
opmerkingenOnderzoek
referentie nummer471
datum invoer26-04-2011