De Brede School: mogelijkheden voor integratie; Onderzoek naar de attitudes van ouders en leerlingen ten opzichte van kinderen met lichamelijke, verstandelijke en meervoudige beperkingen

samenvatting

In de afgelopen jaren is er in de provincie Groningen gewerkt aan het openen van de Brede School die centraal staat in deze brochure. Verschillende partijen maken deel uit van deze Brede School: regulier basisonderwijs (twee scholen), kinderopvang, peuterspeelzaal en een kinderdagcentrum. Het kinderdagcentrum biedt zorg aan kinderen met ernstige en/of meervoudige beperkingen. In het proces van de totstandkoming van de Brede School vroegen de directeuren zich af hoe direct betrokkenen, zoals ouders en leerlingen, denken over leeftijdsgenoten met beperkingen. Daarnaast wilden ze de leerlingen voorbereiden op het omgaan met kinderen met beperkingen door ze meer kennis te geven over beperkingen. Deze vragen hebben geresulteerd in dit onderzoek. In deze brochure worden de uitkomsten van het onderzoek gepresenteerd door antwoord te geven op de volgende vragen: 1) Wat voor attitude hebben leerlingen en ouders ten opzichte van kinderen met lichamelijke, verstandelijke en meervoudige beperkingen? 2) Wat is het effect van kennis over kinderen met beperkingen op de attitude van leerlingen en ouders? 3) Wat is het effect van contact met kinderen met beperkingen op de attitude van leerlingen en ouders?

typepublicatie
jaar2012
verantwoordelijkeAnke A. de Boer
organisatieRijksuniversiteit Groningen, Afdeling Orthopedagogiek
plaatsGroningen
instellingRijksuniversiteit Groningen, Afdeling Orthopedagogiek
pagina's23 p.
publicatievormBrochure
trefwoordenattitudes ; ouders ; kinderen ; samenwerking ; contact ; gehandicapten
themaleren omgaan met een beperking

onderwijs

publicatiebrede_school.pdf
datum invoer25-10-2012