Aandacht voor beeldvorming in het onderwijsprogramma van scholen

samenvatting

Vanaf eind september tot en met eind november 2010 heeft onderzoek plaatsgevonden onder scholen in Nederland. De vraag die in dit onderzoek centraal staat luidt: Op welke wijze wordt er in het onderwijsprogramma van scholen aandacht besteed aan „leven met een beperking” en de beeldvorming van mensen met een handicap? 

Het onderzoek is gehouden onder scholen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs in Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Nijmegen, Utrecht, Vianen en Roermond. De interviews met docenten van het MBO en HBO hebben alleen plaatsgevonden in Utrecht, Rotterdam en Nijmegen. Op deze scholen zijn docenten van meerdere opleidingen geïnterviewd. In het totaal zijn 61 scholen in het basis- en voortgezet onderwijs benaderd voor een interview. 29 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs hebben hierop positief gereageerd. De resultaten van dit onderzoek zijn te vinden in dit rapport.

typepublicatie
jaar2011
verantwoordelijkeJoke Visser
organisatieNSGK
plaatsAmsterdam
instellingNSGK
pagina's47 p.
publicatievormRapport
trefwoordenonderwijs ; beeldvorming ; gehandicapten
themaonderwijs

leren omgaan met een beperking

publicatiebeeldvorming_onder_scholen.pdf
datum invoer09-05-2011