mijn (100%) WIA dagloon is lager dan mijn dagloon ziektewet en WW dagloon

Anna Maria 28-02-2019 19:59 X Ongepaste reactie? Waarschuw onze moderator

Beste,

Ik heb een vraag over de hoogte van mijn WIA maandloon.

Voordat ik ziek werd zat ik in de WW en de WAZO (ivm zwangerschapsverlof).
Mijn WW maandloon was toen 70% van het maximale maanloon. In de baan voordat ik werkloos werd verdiende ik namelijk meer dan dit maximum.
Mijn WAZO maandloon was 100% van dit maximale maandloon.

Ik heb twee jaar in de ziekte wet gezeten. Daar kreeg ik, net als in de WW, 70% van het maximale maandloon.

Na de ziektewet ben ik de WIA gekomen. Mijn WIA maandloon (waar ik 70% van ontvang) was toen echter ineens niet meer het maximale maandloon maar lag 200 Euro lager.

Kan iemand me uitleggen hoe dit kan? Als je het jaar voordat je ziek werd WW ontving, dan wordt het (100%) WIA maandloon toch gebaseerd op je (100%) WW maandloon?
Dus mijn WIA maandloon zou toch hetzelfde moeten zijn als mijn WW maandloon (en mijn ziektewet maandloon)? Dus het maximale maandloon?

Nee, ik heb tijdens mijn WW geen boetes ontvangen of iets dergelijks ...

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven (UWV Webcare misschien?)

Alvast dank,
Anna Maria

Beste Anna Maria, ik vraag UWV webcare om een reactie.

UWV Webcare 06-03-2019 13:13 X Ongepaste reactie? Waarschuw onze moderator

Hallo Anna Maria,

Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt weten hoe het kan dat jouw WIA maandloon €200 lager ligt dan bijvoorbeeld het voor jou vastgestelde WW-maandloon. Fijn dat je jouw situatie al uitgebreid hebt uitgelegd in jouw bericht.

Ondanks dat je al veel informatie hebt gegeven, zijn er nog veel situaties mogelijk. Toch wil ik je alvast wat algemene informatie meegeven. Het eerder ontvangen van een WW-uitkering, hoeft geen gevolgen te hebben voor de vaststelling van het WIA-maandloon. Er kunnen echter wel verschillende situaties spelen waardoor de vastgestelde WIA anders is dan bij je WW-uitkering.

Wil je weten hoe het WIA-maandloon in jouw situatie is berekend? Neem dan contact op met onze telefonische klantenservice via 088-8989294. Mijn collega zoekt het graag voor jou uit aan de hand van jouw persoonlijke dossier.

Met vriendelijke groet,
Marjolein
UWV Webcareteam

Anna Maria 07-03-2019 11:39 X Ongepaste reactie? Waarschuw onze moderator

Dank je wel voor het doorzetten van de vraag Peter en dank je wel voor het antwoord Marjolein. Ik ga contact opnemen met jullie klantenservice.
Hartelijke groet,
Anna Maria

Graag gedaan Anna Maria, ik hoor graag waarom er een verschil is. Daar kunnen anderen allicht ook weer iets mee.

Succes!
BoW_Peter

UWV Webcare 08-03-2019 14:24 X Ongepaste reactie? Waarschuw onze moderator

Namens Marjolein:

Heel graag gedaan, Anna Maria en alvast een heel mooi weekend!

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcareteam